fbpx

Het Sportmarketing jaar 2021: door de ogen van Cycling Connection

Het Sportmarketing jaar 2021 door Cycling Connection. Het jaar 2021 was met recht een bijzonder jaar. Niet alleen vanwege de bekende coronaperikelen. Ook vanwege de uitgestelde Olympische Spelen, EK voetbal, nieuwe initiatieven zoals het tijdelijke stadion in Utrecht waar meerdere sporttoernooien achter elkaar werden georganiseerd. Ook voor Cycling Connection was het een bijzonder jaar. Het was het eerste ‘echte jaar’ als onderneming. Na het jaar 2020, dat vooral gekenmerkt werd door lockdowns, opstart en andere perikelen, was 2021 een jaar van groei. Mooie projecten, nieuwe klanten, een nieuw platform. Nieuwe samenwerkingen voor nog meer nieuwe ideeen. Maar ook afscheid van een trouwe klant en een nog duidelijker koersbepaling. Als ‘Chief Connector’ zet ik een paar dingen op een rijtje die ik mooi vond en die mij, zo op 31 december 2021, zijn bijgebleven. Lees je mee?

Let’s talk cycling

Dit bedrijf draait om fietsen. In de fietsindustrie was 2021 het jaar van lange levertijden, wachten op onderdelen, maar vooral ook groei. De meeste merken hebben moeite gehad om de vraag bij te houden. Dat leidde weer tot interessante ontwikkelingen op marketing vlak.

Beursnieuws

De Bike Motion Benelux fietsbeurs kwam met een nieuw concept, maar kon vanwege uitblijvende vraag uit de markt toch weer niet doorgaan. Ook de aangescherpte corona maatregelen hielpend aar niet bij. Concurrent Velofollies in België had niet alleen last van corona stress bij Nederlandse exposanten, maar ook van fietsmerken die de beurs niet nodig dachten te hebben. Want er is immers weinig voorraad, dus wat ga je dan vertellen?

Tegen de stroom in kwam daar ook nog Nieuwsfiets met een eigen beursinitiatief, dat in februari 2023 het levenslicht zal gaan zien. Er is dus blijkbaar wel vraag naar een moment om elkaar te ontmoeten. Ook Vélovak lijkt te worstelen met de plek die het inneemt in het beurslandschap. Want: is het nu een uitje? Is het een b2b moment? of neigt het met een testparcours en een pubquiz ook meer naar b2c? We gaan het zien

Round 1: IAA vs Eurobike

Ook internationaal was er wat gaande. De explosief gestegen vraag naar e-bikes bracht de IAA Mobility ertoe om ook e-bikes toe te voegen aan haar gamma. Dit tot groot ongenoegen van Eurobike. Mede ook omdat de beurzen nagenoeg tegen elkaar aan waren gepland. Munchen en Friedrichshafen hebben al jaren een gevecht om beurzen en van daaruit was/is het ook niet raar dat men in Friedrichshafen ‘not amused’ was. Tot aan de hoogste regionen werd er gestreden om aandacht. Het lijkt in ieder geval dat Friedrichshafen de strijd verliest. Frankfurt wordt de nieuwe thuishaven van de show. Ook de datum verandert, op vraag van de industrie. Dat IAA er nog niet is, bleek wel uit de presentatie van de fiets. Zij werden echt weggeblazen door het autogeweld van Mercedes, BMW en Audi. Maar je moet ergens beginnen.

Going online

Dat fietsen offline hip was, dat wisten we al een tijdje. Maar dat online fietsen in de lift zou zitten, dat hadden velen niet verwacht. Vele aanbieders van hardware (zoals Wahoo, Elite en Tacx) waren al uitverkocht voordat ze de vraag konden inventariseren. de online aanbieders van software zaten ook niet stil. Zwift blijft ontwikkelen met partnerships, o.a. met de Tour voor vrouwen in 2022. Ook andere platformen kwamen met nieuwe innovaties en activiteiten. Honorable mentions voor Rouvy, die in samenwerking met Cycling Unlimited de Digital Swiss 5 nieuw elan gaven. Want in 2020 was het al tof, maar 2021 bracht een next level format.

The quest for data

Wat ook opvallend was: Ironman Group wil zich nog meer vestigen als belangrijke partner in high-end events. Niet alleen werden ze eigenaar van Haute Route maar ze namen ook FulGaz, het online fietsplatform over. Voorheen was er bij Haute Route de samenwerking met Zwift en Iron Man was gelinkt aan Bkool. Met een overname van een eigen platform krijg je veel meer controle over de gebruiker. Dan met name ook over de data van deze gebruiker. Laat dat nu net interessant zijn in marketing.

Tour de France

Tour de Tietema zet de fietswereld op z’n kop. Naja, ze weten in ieder geval veel mensen te bereiken. 100.000 abonnees op het YouTube kanaal. De activatie met Swapfiets, waarbij de blauwe band werd geintroduceerd in het profpeloton won zelfs prijzen. TdT haakte daar ook op in met een groot doek voor Jumbo-Visma en het beklimmen van de Ventoux op een stadsfiets. Keerzijde: de ASO kwam er ook achter dat TdT wel erg veel aandacht kreeg. Blocked en op het matje komen. Achteraf was dit geen slechte zaak voor de boys, want inmiddels weet iedereen wie Bas, Josse en Devin zijn.

De wielen van Mathieu

De grootste PR stunt kwam uit de hoed van Princeton CarbonWorks. Een mannetje die vanuit de Pyreneeen helemaal naar Noord-West Frankrijk gaat om Mathieu de beste wielen beschikbaar te leveren. Het verhaal leest als een jongensboek. Het had onder de radar moeten blijven, maar zoals alles in de fietswereld is er altijd wel ergens een lek. Dus ja, de media doken er boven op. There’s no such thing as bad PR. Ook wij merkten dat, want de aanvragen en webtraffic gingen door het dak. Thanks Mathieu! Overigens vonden wij de activatie voor de Tour met Alpecin nog veel vetter. De retro outfit van ‘Matje’, dat was er eentje om over naar huis te schrijven.

Cycling Connection – what’s next

In 2021 waren er veel toffe projecten waarbij wij merken hebben geholpen om mensen te bereiken, zowel binnen als buiten het fietsen. In vogelvlucht:

  • Velodroom Roden Fit naar de Veldslag: Samen met een team van trainers en specialisten gingen acht onervaren en niet-fitte fietsers de uitdaging aan. 100 kilometer fietsen tijdens de VeldSlag om Norg. Wij mochten de contentmarketing verzorgen en wat was dit gaaf. Met Gerard Kemkers als boegbeeld van het coachteam was het een waanzinnig traject. En wie weet komt er een vervolg in 2022. Met zendtijd op RTV Drenthe, artikelen in verschillende media en een grotere social following was dit een fantastisch succes. Dank aan het team Cycling Connection: Thom Loohuis en Nynke Cuperus
  • Bolzano: de stad zoekt duidelijk de binding met de Nederlandstalige markt. Vanaf mei zit deze klant in ons portfolio. We konden al een eerste persreis organiseren en er waren publicaties op o.a. Wielerflits.nl en binnenkort op TravelValley.nl. De stad biedt veel mogelijkheden en daar zijn wij volop mee bezig. We mochten ook al genieten van de nieuwe vliegverbinding met de luchthaven vanuit Rotterdam-Den Haag
  • Princeton CarbonWorks: we ondersteunen dit innovatieve en high-end merk bij de uitrol in Europa. Sinds maart activeren wij het distributie netwerk en niet zonder succes. Inmiddels is PCW direct verkrijgbaar in o.a. Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Denemarken en de UK. Nieuwe introducties zijn net geweest en er staat nog meer op de rol. We can’t wait.
  • The Joy Factory: dit merk hebben we meer naamsbekendheid gegeven in Nederland en België. Met gerichte campagnes en activaties is de omzet met ruim 50% gestegen. De fotoshoot die we daarvoor organiseerden en de specifieke samenwerkingen met media hielpen daar zeker bij. Op naar 2022 en meer groei.
  • We hielpen nog meer klanten aan samenwerkingen, o.a. bij Wielerflits.nl en bij Innsbruck. Daarover meer.

Platformlancering Cyclingdestination.cc

Wij zijn apetrots op ons eigen, nieuwe platform voor fietstoerisme: cyclingdestination.cc. Wat begon als een wild idee, werd snel werkelijkheid. Vanaf juli 2021 zijn we live en ons bereik is nu al 15.000 per maand. Groeiende. Meer samenwerkingen, een kalender voor 2022 waar je ‘u’ tegen mag zeggen. Met wij bedoel ik ook Ruben Hoogland, mede initiatiefnemer in dit platform. Voor 2022 gaan we sowieso naar Baskenland, Zwitserland, Italië en nog veel meer. Hou dit ook in de gaten!

2022 en verder

Voor het nieuwe jaar beginnen we al goed. Onze nieuwe klant Urwahn uit Duitsland gaat stappen zetten op de Nederlandse markt. Met 3D geprinte fietsen en stylish design is dit een unieke propositie. Wij zijn er klaar voor. Daarnaast komt er een inniger samenwerking met Ploegmaats.cc. We gaan naar België, we gaan eventmarketing meer aandacht geven en daarnaast mogelijk nog een eigen event doen in Utrecht en in …. Griekenland!

Met de nauwere focus hebben we ook afscheid genomen van klant van het eerste uur Wielerflits.nl. Er ontstond steeds meer verwarring over wat Cycling Connection nu precies is of was. Wij zijn een marketingbureau. Wij helpen bij strategieën, concepten, activaties en events. Dit doen we voor merken en bestemmingen in het fietsen.

Wil jij in 2022 ook iets gaafs doen in het fietsen? Heb je nog geen idee? Wij kunnen je helpen. Maar voor nu: fijne jaarwisseling, dank aan iedereen met wie we mochten samenwerken in 2021. Tot volgend jaar!