fbpx
Cycling Connection, logo, sportmarketing, sport, marketing, marketingbureau

Zo creëer je een succesvolle campagne

Het opzetten van een campagne is een goede manier om je product te laten zien aan de buitenwereld. Of het nou gaat om de verkoop van een bestaand product of het lanceren van een nieuw product. Maar hoe zet je een succesvolle campagne op? In deze blog zetten we een aantal tips voor je op een rij. Zo creëer ook jij een succesvolle campagne.

Door: Lotte Seppenwoolde

Kies een passend kanaal

Allereerst kies je een kanaal dat past bij jouw doel en doelgroep. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, LinkedIn of een ander relevant Social Media kanaal. Zo is LinkedIn vooral bedoeld voor zakelijke doeleinden, terwijl Instagram zich meer richt op het visueel maken van jouw product. Vervolgens richt je de campagne voor dat kanaal in. Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk en aantrekkelijk is. De content moet goed aansluiten op de wensen en behoeften van de bezoeker.

Zo heeft BBB Cycling afgelopen maand (maart 2022) haar nieuwe merkcampagne ‘We are BBB Cycling’ gelanceerd. Hiermee wil het bedrijf een ode brengen aan de echte fietser, zoals ‘Douwe de buitenbladbeuker’. De campagnevideo is te vinden op LinkedIn. In bijbehorende posts op Instagram, Facebook en LinkedIn komen verschillende typen wielrenners aan bod: bordjessprinters, bikepackers, bergkoningen, buitenbladbeukers en bosfietsers.

Speel in op actualiteiten en ontwikkelingen

Het is belangrijk om in te spelen op actualiteiten, trends of recente ontwikkelingen. Op deze manier komt je doelgroep eerder op jouw website terecht. Inspiratie nodig? Op internet zijn verschillende inhaakkalenders te vinden. Houd daarnaast ook relevante nieuwswebsites goed in de gaten.

Een mooi voorbeeld hiervan is de productlancering van het unieke Team Jumbo-Visma’s Limited Edition 2022 shirt voor de Tour de France, in samenwerking met AGU en TDE. ‘The Masterpiece’ is geïnspireerd door de werken en stijlen van Rembrandt, Van Gogh en Vermeer.

Gebruik Call-To-Actions

Door middel van Call-To-Actions kun je je doelgroep aanzetten tot actie. Vaak uit dit zich in de vorm van een opvallende knop of button. De boodschap moet simpel en concreet zijn. Voorbeelden hiervan zijn: ontdek meer, klik hier, bestel direct, etc. Een of twee woorden is vaak al genoeg om een conversie binnen te halen. Keep it simple.

Zorg voor een relevante landingspagina

Wekt jouw campagne genoeg interesse? Het is belangrijk om een landingspagina aan de campagne te koppelen. Deze landingspagina heeft maar één specifiek doel. Zorg ervoor dat de pagina goed aansluit bij de campagne, zodat de verwachting overeenkomt. Anders bestaat de kans dat de bezoeker afhaakt. Ook moet de gebruiksvriendelijkheid en laadtijd van de landingspagina in orde zijn. Uiteindelijk kan dit leiden tot meer conversies.

Evalueer je campagne

Meten is weten. Het is belangrijk dat je je campagne goed evalueert. Dit kan worden gedaan door het toevoegen van een UTM-tag aan de link in je post. Een handige tool hiervoor is de Campaign URL Builder. Met deze gratis tool kun je de UTM-code zelf eenvoudig genereren. Hiermee kun je in Google Analytics precies zien vanuit welke bron een bezoeker komt. Zo weet je of je campagne succesvol is geweest of niet.

Je campagne liever uitbesteden?

Vind je het opzetten van een campagne erg tijdrovend? Besteed je campagne uit, zodat je je kan focussen op je eigen expertise. Wij helpen je graag met het creëren van effectieve campagnes om jouw doelstellingen te bereiken. Stuur ons een berichtje voor de mogelijkheden.

Lotte Seppenwoolde is Content Marketeer bij Cycling Connection. Met haar ervaring brengen we jouw content op het bovenste treetje van het podium. Als ze niet bezig is met toffe blogs zoals deze, dan kun je haar buiten vinden. Op de fiets of aan het wandelen.