Sinds de intrede van professionele ploegen in het wielrennen zijn er vele bedrijven geweest die zich aan de wielersport hebben verbonden. Namen die tot de verbeelding spreken zoals Molteni, Ti-Raleigh, Banesto, US POSTAL en SKY zijn zo maar een paar namen van bedrijven (en dus ploegen) die actief waren in het peloton.
Maar namen als AKI (hoe verdiende de hoofdsponsor geld?), Super Ser (Spaanse gasverwarming), Europdecor, Cantina Tollo (wijnmaker) of Big Mat (doe-het-zelfzaak) spreken toch minder tot de verbeelding. Dan komt de vraag op, waarom stappen sponsoren in de wielersport? En wat voor sponsoren stappen er in?
World Tour 2020
Tegenwoordig kun je een heleboel vinden over de overwegingen van partijen om zich te verbinden aan sport.
Jaarverslagen, strategiedocumenten en overige informatie uit interviews is gemakkelijker terug te vinden dan bijvoorbeeld 30 jaar terug. Om een begin te maken is hier het overzicht van alle WorldTour teams en hun sponsoren met daarbij wat de bedrijven doen.
De teams:
- AG2R La Mondiale: een groot Frans verzekeringsbedrijf dat al sinds 2000 aan de sport verbonden is. De naam doet vermoeden dat het een internationaal bedrijf is, maar de focus is toch echt op Frankrijk.
- Astana: Dit is de uitzondering op de regel dat bedrijven naamgever zijn van een team. Astana is namelijk de hoofdstad van Kazachstan maar het team wordt gesponsord door Samruk-Kazyna, wat weer een coalitie is van bedrijven uit Kazachstan. De bedrijven zijn o.a. de nationale spoorwegen en het postbedrijf
- Bahrain – McLaren: Bahrain is uiteraard de oliestaat in het Midden-Oosten en McLaren is het Britse auto(race)bedrijf.
- Bora – Hansgrohe: Bora is voor veel Eurosport kijkers bekend van de tenenkrommende reclames met Peter Sagan. Zij verkopen ingenieuze ‘cooking systems’, oftewel afzuigers en kookplaten voor in de keuken. Hansgrohe is een bekende naam in het sanitair (voornamelijk douchekoppen en kranen)
- CCC: Een in zwaar weer verkerende keten van Poolse schoenenwinkels
- Cofidis: Een Franse bank/kredietverlener die ook actief is in België, Spanje, Portugal en Italië.
- Deceuninck – Quick-Step: een combinatie die een goede aanvulling op elkaar lijkt. Deceunink is een Belgische fabrikant van deuren, gevels, ramen, luiken etc. Quick-Step is specialist in vloeren.
- Education First – Procycling: Education First is een bedrijf dat bekend is van talencursussen in de hele wereld.
- Groupama – FDJ: Deze combinatie is opvallend. Een verzekeringsbedrijf (Groupama) en een kansspelonderneming Francaise Des Jeux. Zou je je ook kunnen verzekeren tegen gokverliezen?
- Israel Start Up Nation: De staat Israel wil zich profileren (deed dit al met de Giro start een paar jaar terug) en doet dit nu door deze teamsponsoring
- Lotto–Soudal: De Belgische Lotto is al sinds mensenheugenis verbonden aan het wielrennen. Soudal is een Belgische fabrikant van verf, lijm en PUR schuim die internationaal opereert.
- Mitchelton – Scott: Mitchelton is een wijnbedrijf uit Australië en Scott is de bekende (Zwitserse) fietsfabrikant.
- Movistar: De Spaanse telefonie aanbieder is in handen van Téléfonica, dat het 6e grootste bedrijf op telefoniegebied is ter wereld
- NTT Pro Cycling: NTT is het moederbedrijf van Dimension Data en is vooral sterk in IT-services (data van bijv. wattages van renners). Dimension Data is Zuid-Afrikaans
- Team Jumbo–Visma: Jumbo is de een-na-grootste supermarkt in Nederland en breidt langzaam uit buiten de NL grenzen. Visma is een Noors softwarebedrijf dat voornamelijk in HR/Payrolling-software zit.
- Team Ineos: De chemiereus Ineos is op vele punten een vreemde eend in de bijt. De meeste bedrijven hebben in ieder geval een link met consumenten, maar Ineos is een uitzondering.
- Team Sunweb: Een van de grootste Europese reisorganisaties (hoofdkantoor in Zwitserland, maar van oorsprong Nederlands).
- Trek – Segafredo: De Amerikaanse fietsfabrikant TREK is naamgever (en materiaalsponsor) van dit team. Segafredo is er voor de koffie (nee, serieus, het is een koffiemerk)
- UAE – Team Emirates: De regiopromotie draait op volle ‘Touren’ want ook dit team is gegund door een overheid met diepe zakken.
Opvallend
Er is een aantal zaken die opvallen: Van de 20 teams zijn er vier gesponsord door een overheid/staat. Ook verzekering doet het goed. Verder is het aandeel van ‘bouw’bedrijven ook sterk. Gezien eerdere bekende sponsoren uit die hoek geen nieuwe trend.
De sectoren retail (supermarkt, schoenenbedrijf) reizen, eten en drinken, IT consulting, (petro)chemie en telefonie zijn verder vertegenwoordigd.
Maar als we het omdraaien: welke sectoren zou je verwachten en zijn er niet? Voor een sport die mondiaal impact heeft en die mede door de naamgeving mogelijkheden ook een extra dimensie toevoegt lijkt het speelveld wat scheef.
Volgende week gaan we hier verder op in!
Wil jij ook als eerste op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op sportmarketing en sponsoring gebied in het wielrennen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!