fbpx
Cycling Connection, logo, sportmarketing, sport, marketing, marketingbureau

Vooruitkijken – 2021

Het is januari, het is koud, maar van binnen borrelt het als nooit te voren. Na een uitdagend jaar 2020 moet 2021 het jaar van ‘de terugkeer’ worden. Terugkeer naar wat? Dat is de vraag. Velen denken dat we terugkeren naar de tijd van voor januari 2020. De tijd van grote massa’s mensen bij elkaar. De tijd van onbeperkt reizen, de tijd van de wereld aan je voeten.

Maar met de introductie van het coronavaccin en de daaropvolgende inentingscampagne is het gevoel van angst nog niet weg. Daarnaast is nog niet genoeg duidelijk hoe lang het vaccin beschermt. Dan komt dus weer de vraag, waar gaan we naar terug? Naar het oude normaal, of toch naar iets anders?

Afwachten – ook voor de Tour

Het wordt een spannende tijd. De renners in het wielerpeloton worden bijna allemaal ingeënt tijdens trainingskampen in Spanje en andere zonnige oorden. Dat zal in ieder geval de bubbel van het peloton in tact houden, maar neemt nog niet het risico weg voor de toeschouwer. De kans dat we snel weer naar een overvolle beklimming kunnen kijken acht ik klein. De Vuelta en met name de Giro en het WK van 2020 waren uitzonderingen. We moeten dus afwachten, ook vanwege de nieuwe, meer besmettelijke varianten die op komst zijn.

Kansen

‘Never waste a good crisis’ is een van de bekendste quotes in dit soort tijden. Dat geldt eigenlijk nu ook. Want de afwezigheid van publiek dwingt ploegen en sponsoren om op een andere manier de connectie te maken met de fans.

Content is king

Afgelopen jaar zagen we al het succes van Tour de Tietema. De verschillende initiatieven zoals de Ronde van Vlaanderen in 50 dagen en de content rond de Tour de France en Giro waren aanstekelijk en spraken vele (nog niet) wielerfans aan. Natuurlijk blijft het de vraag of de mannen dit vol kunnen houden, maar de toon is gezet.

In 50 dagen van niets naar de RvV – (c) Tour de Tietema

Ook voor de profteams ligt daar de uitdaging. Want het is bekend dat fans van de sport al voor de wedstrijd begint er helemaal klaar voor zijn. Dan goede content aanbieden is superbelangrijk. Een van de ideeën waar ik al langer mee loop is het mee kunnen kijken, vooraf, met de ploeg via een livefeed, dan wel op Facebook, Instagram of een ander kanaal. Nu zien we alles achteraf. Nog steeds mooi, maar het kan beter.

Engage – now!

Content is king, maar engaging content, dat is de keizer van allen. Zeker voor jongere doelgroepen, die voor sport zoveel alternatieven hebben, is het belangrijk om goed passende content te maken.

Een van de kansen die daarin liggen is het beter inzetten van het ‘tweede scherm’. De grote meerderheid van de kijkers zit tijdens de koers op een tweede scherm te kijken. Bij de jongere kijker is dat getal ver boven de 80%. Als ploeg, maar ook als merk liggen daar enorme kansen, voor- en tijdens de wedstrijd. Alleen nu al, bij de cross: waarom zie ik geen live feed vanuit de wisselbox? Waarom kan ik niet meekijken met Team Alpecin? Of met Jumbo-Visma of Pauwels Sauzen. Jumbo zou speciale aanbiedingen kunnen pushen voor de kijkers, die met een code in een winkelmandje geplaatst kunnen worden. Of beter nog, direct bestellen. Idem voor Alpecin en de Sauzenman. En bij Bingoal inzetten op de bandendruk? Anyone?

Gullegem – Belgium – wielrennen – cycling – cyclisme – radsport – VAN DER POEL Mathieu (NED) of ALPECIN – FENIX and VAN AERT Wout (BEL) of Team Jumbo – Visma pictured during the Gullegem cross on January 04, 2020 in Gullegem, Belgium, 04/01/2020 – photo Jan de Meuleneir/PN/Cor Vos © 2019

Kopen, kopen, kopen

Een andere trend is de lage drempel waarmee mensen kunnen kopen. Daar ligt ook een kans voor teams, mits zij een goede merchandise machine op hebben kunnen tuigen. Gecombineerd met boeiende content (zie onder) moet dit kunnen verbeteren. Het zou ook helpen om teams minder afhankelijk te maken van de sponsorinkomsten, die ook nog steeds onder druk staan. Over onzekerheid in 2021 gesproken.

Het zou gaaf zijn als EF Education door kan bouwen op de stunt die zij met Palace Skateboards en Rapha uithaalde. Misschien iets met manga stripjes vanwege de link met Nippo?

Het jaar van de vrouw

In 2020 werd al duidelijk dat vrouwensport steeds belangrijker is geworden in vergelijking met de mannenvariant. Meer en meer vrouwen kijken naar sport en in 2020 zagen we in andere sporten al meer gelijke betaling. Helaas zagen we ook dat vrouwen events sneller sneuvelden dan mannen events.

Ook in 2021 zal de populariteit van actieve en passieve sport onder vrouwen doorzetten. Tijdens dit jaar zijn meer en meer vrouwen actief gaan fietsen. Het is zaak om deze nieuwe fietser ook aan de sport te binden. Dat vraagt om meer aandacht, ook op TV.

Luik-Bastenaken-Luik van afgelopen jaar was een mooi voorbeeld hoe een goede timing van de koers voor vrouwen zorgde voor meer aandacht. Beter dan het voorprogramma, doe maar het toetje!

E-sports – here to stay?

Het allereerste WK Zwift begin december was voor iedereen nog even wennen. José de Cauwer moet bij zichzelf gedacht hebben: ‘waar ben ik in godsnaam aan begonnen?’ Maar al bij de tweede race ging e.e.a. een stuk natuurlijker. Zwift wil Olympisch worden, de vraag is welke kant ze opgaan. De populariteit van indoor fietsen neemt nog steeds toe. Er zijn geen trainers te verkrijgen, waar dan ook.

Nu is bij ons inmiddels de Beneliga van Eracingtv begonnen. We zullen zien wat hier de impact van gaat zijn, maar het oogt professioneel en er is markt voor.

Winner, winner, chicken dinner?

Deze befaamde quote uit de casinowereld zou zo maar eens letterlijk zo kunnen zijn. In Amerikaanse sport zijn de fastfoodketens dicht betrokken bij de fans. McDonalds is de officiële restaurant sponsor van de NFL, TacoBell is de officiële sponsor van de MLB en ook in de NBA is Jack in the Box (hamburgerketen) vertegenwoordigd.

Ook in Nederland zien we dat meer, waar Thuisbezorgd.nl de officiële partner van Euro 2020 (+1) is. Door middel van winacties tijdens de koers kan er veel engagement behaald worden, ook voor deze partijen. Dus misschien ben je tijdens de koers inderdaad de winnaar van een kipdiner bij de plaatselijke KFC.

Toegangskaartjes, anyone?

Een van de laatste punten, die ik (zeker met de vraag ‘wel/niet gevaccineerd’ ) nauwlettend in de gaten ga houden is de introductie van tickets in het wielrennen. Als koersen kiezen voor het toelaten van publiek, dan komt er een liability issue. Stel, iemand is niet gevaccineerd, is besmet met corona en is een ‘superspreader’. Wat doe je dan?

Je kunt dit nooit uitsluiten. Immers gevaccineerden zijn ook besmettelijk, maar hebben daar zelf geen last van. Maar toch zal dit eenv an de dingen zijn die gaan spelen. Vooraf verklaringen ophalen, dat is lastig. Als je dat kunt afvangen door ticketing, dan ben je al een stap verder (vinkje zetten bij: nee, geen klachten.) Dat biedt dus gelijk mogelijkheden om de appetite voor ticketing te testen.

Tot slot

Bovenstaande is lang geen uitputtende lijst. Er zijn vast en zeker nog dingen die ik niet gezien heb. Maar dit zijn de dingen die ik interessant vindt. Wat vind jij? Waar kijk jij naar uit? Wat verwacht je? Wanneer is alles weer ‘normaal?’ Ik ben benieuwd naar jouw reactie in de comments.

Sander Kolsloot is eigenaar van Cycling Connection en sportgek in hart en nieren. Volgt alles met een spelelement, maar de wielersport in het bijzonder. Cycling Connection helpt mensen met merken te verbinden en maakt zo van klanten fans!