fbpx
Cycling Connection, logo, sportmarketing, sport, marketing, marketingbureau

Tips voor een succesvol partnership in het fietsen!

Fietsen is op dit moment dé activiteit van 2020. Niet alleen de hobby fietsen, al dan niet elektrisch ondersteund, maar ook de sport wielrennen staat in een positief daglicht. Deze week kwam Squadra Sports met 5 redenen waarom je NU in het wielrennen zou moeten stappen. Dat kunnen wij alleen maar onderschrijven. Maar dan komt de vraag: hoe dan?

Wij hebben in de afgelopen jaren gemerkt dat een succesvol partnership altijd bestaat uit dezelfde factoren. Factoren die ook op andere plekken goed toepasbaar zijn. Kijk hieronder naar onze vijf tips en doe er je voordeel mee

  1. Het zijn partners, geen donateurs: Een partnerships is letterlijk een overeenkomst tussen twee partners. Het is dus belangrijk om in ogenschouw te houden dat het geven en nemen is.
  2. Denk in belangen: Wat is het belang van de partner? Wil hij/zij enkel naamsbekendheid? Wil hij/zij gewoon ‘iets doen met fietsen’ of zit er iets anders achter? Dat bepaald heel erg hoe je de samenwerking gaat insteken en welke uitingen/acties/activaties daar bij kunnen passen
  3. Kijk naar de juiste fit: Als je op zoek gaat naar nieuwe partners dan is de juiste ‘fit’ heel belangrijk. Denk hierbij aan de merkwaarden van een partner, in vergelijking met die van jou. Maar ook: een sport (gezond) koppelen aan bijv. fast-food (ongezond) is niet logisch. De combinatie van de Olympische Spelen met Coca-Cola blijft nog steeds een vreemde. De combinatie van een financiële instelling en wielrennen (Rabobank, BinckBank), maar ook de combinatie van een supermarkt en wielrennen (Jumbo, Lidl) is veel logischer.
  4. Doelgroep: welke doelgroep kun jij als merk, rechtenhouder of team bereiken? En past dit bij de partners die jij zoekt? Een interessante ontwikkeling is ook de e-sports. Daarin zie je dat de spelers vaak een andere doelgroep vertegenwoordigen dan de kijkers.
  5. Wees creatief: Als je denkt in belangen, dan is dit een logisch gevolg. Bijvoorbeeld bij het organiseren van events kan ‘cash’ heel belangrijk zijn. Maar als een partner, zonder daarvoor te betalen, een oud-sporter kan inzetten ter omlijsting, of in het geval van een wielerploeg de ploegauto, dan is dat net zoveel, al dan niet meer waard. Uiteindelijk is een goed partnership (mits voldoende waarde) altijd maatwerk.

Deze lijst kan nog 15 punten langer zijn, maar bovenstaande is het meest belangrijk. Wil je meer weten over partnerships in de wielersport? Of in sport in het algemeen? Neem dan contact met ons op via info@cycling-connection.nl of bel ons via het nummer onder ‘contact’

Dit artikel is geschreven door Sander Kolsloot, sportfanaat en eigenaar van Cycling Connection. Sander heeft jarenlange ervaring in het opzetten van partnerships met sportverenigingen en events. Als sportgek volgt hij bijna alle sporten op de voet en heeft hij een natuurlijke interesse in het commercieel aspect eromheen.