De titel van dit bericht is bewust gekozen. Want dat is wat bij vele merken gebeurt. Alle (marketing- en verkoop)inspanningen lijken gericht op de periode tot en met juni. Sommige merken trekken het door tot in de Tour de France, maar daarna is men ‘even helemaal weg’. Op zich niet verwonderlijk als je bedenkt dat 1/3 tot 1/2 van Nederland dan ook op vakantie is, maar in de tegenwoordige tijd, met alle media mogelijkheden toch een gemiste kans. Maar misschien is het ook beleving, dat kan. Het levert ook wel weer even ademruimte op, om het najaar dan goed te beginnen. Want het najaar biedt weer volop kansen!
Eurobike – IAA – Bikemotion – Velovak en meer
Traditioneel begint of begon het einde van de zomerslaap met Eurobike in Friedrichshafen. Ik twijfel nog of ik al in verleden tijd moet spreken, maar de huidige editie ziet er op papier vrij fragiel uit. Heel veel bekende merken hebben andere keuzes gemaakt, al dan niet ingegeven door de leveringsproblemen in de fietsketen. Het aantal (op het moment van schrijven) aangemelde exposanten is een schamele 630, t.o.v. 1400+ in de jaren ervoor. Veel Chinese partijen zullen niet present zijn, maar het valt te bezien wat er van komt. Van 1-4 september is Friedrichshafen nog wel fietsminded! En vanaf 2022 is het allemaal weg, want dan gaat het event naar Frankfurt.
IAA de nieuwe trend?
Wat zeker niet heeft geholpen is de keuze van de IAA om net een week later in München vol gas in te zetten op het gehele thema mobiliteit. Het van oudsher auto georiënteerde event heeft een dedicated fietszone ingericht, om zo een bredere aanpak te hebben. Het event is echt een powerhouse, zeker gezien het aantal bezoekers in voorgaande edities. Gezien het grote publiek, de vraag naar e-bikes en de verhoogde vraag naar e-bikes als mobiliteitsoplossing, heeft veel fietsfabrikaten voor een keuze geplaatst. Twee events tegelijk kan (haast) niet. Dus is de keuze voor IAA een interessante.
Bike motion
Bike Motion staat als event al enige jaren onder druk. Dit jaar is gekozen voor een nieuw concept met drie verschillende thema zones, allemaal met eigen hosts. Onder andere Laurens Ten Dam, Steven Bolt, Thijs Zonneveld en Orla Chennaoui gaan dit concept qua content ondersteunen. Het is interessant om te zien of merken dit moment zullen aangrijpen om in te haken met een toffe activatie of een meer op beleving gerichte participatie dan voorheen. Het zou een ideale mogelijkheid kunnen zijn om echt te werken aan merkbeleving. Om ervoor te zorgen dat je van klanten (mensen die een product van je kopen) fans kan maken (mensen die alleen maar jouw product kopen of aanbevelen).
Voor de organisatie is het duidelijk: de tijd van grote, statische stands van 200m2 is verleden tijd.
Velovak
En dan is daar ook nog Velovak. Dit relatief nieuwe event, wat puur gericht is op de vakhandel, lijkt elk jaar een klein stukje groter te worden. De setup was de afgelopen jaren klassiek te noemen. Stands, weinig opsmuk, veel informatie en voor sommigen ook orders schrijven. Nu de fietsenwereld op z’n kop heeft gestaan, is het de vraag wat er gaat gebeuren en ook hoe men de volgende stap gaat zetten in het concept.
WK in België
Je zou bijna vergeten dat met alle gekte van de afgelopen tijd er ook nog een WK in België (om de hoek) aan zit te komen. Daar liggen voor veel merken toch ook kansen. Neem je beste klanten mee, organiseer een ride, maak specifieke content met voor jou belangrijke renners in de hoofdrol. Doe iets, want dit is wel een moment om mee te pakken.
Gravel
Ook het gravelseizoen staat voor de deur. Naja, voor velen is er geen gravelseizoen, maar voor de doorgewinterde racefietser met een gravelbike ernaast zal het toch wel zo voelen. Daar liggen genoeg kansen om aan merkbeleving en aan merkactivatie te doen. Dit najaar, als het weer een beetje meezit, is de trend van micro adventures wel interessant. Ook het aantal events begint langzaam weer te komen, waardoor merken zich daar mooi zouden kunnen presenteren.
Het is uitkijken naar alles wat de komende maanden op ons afkomt. Ik ben benieuwd.
Wil jij ook eens sparren over een marketing uitdaging? Ik drink graag een kop koffie! Neem contact met mij op via deze link
Sander Kolsloot is eigenaar van Cycling Connection en gek van alles rondom de fiets. Praat graag over marketing, sponsoring, activaties en meer.