Het is eind 2020 en na een turbulent wielerseizoen moet iedereen even op adem komen. Men gaat op zoek naar nieuwe sponsoren in het wielrennen. en menig renner wisselt van werkgever. Omdat de Vuelta nog maar net afgelopen is (normaliter eindigt het seizoen begin oktober met ‘il Lombardia’ is de aanloop naar het nieuwe seizoen relatief kort. Er is wat ruimte gecreëerd doordat de Tour Down Under is geannuleerd, maar in principe gaat iedereen weer vol in training om vanaf februari ‘ready to go’ te zijn.
Nieuw jaar, nieuwe naam?
In 2021 zullen er in ieder geval wat veranderingen te zien zijn. De oranje kleuren van CCC verdwijnen uit het peloton en de licentie gaat over naar het team van Circus-Wanty Gobert als de UCI dit goedkeurt.
Ook de naam NTT gaat verdwijnen. Het is nog onduidelijk welke sponsor hiervoor terugkomt, maar de geruchten gaan dat het team voorlopig verder gaat als Qhubeka, weer terug naar de roots voor dit van origine Afrikaanse team.
Astana gaat ‘vreemd’
Ja, het gaat gebeuren. Astana gaat ‘vreemd’. En niet zomaar vreemd. Ze gaan niet alleen buiten de staatsbedrijven in Kazachstan maar ook nog eens helemaal naar Canada! Het bedrijf Premier Tech (actief in machinebouw voor de tuinbouw) wordt co-sponsor. Het is een interessante combi op meerdere niveaus. De Canada-Kazachstan combinatie is opvallend, alhoewel Kazachstan rijp is voor tuinbouw (ja je verwacht het niet, net als bijvoorbeeld Georgie.) Maar het is in de basis een B2B bedrijf.
Nieuw seizoen, nieuwe doelen
De marketing doelstellingen zullen in 2021 wellicht herzien moeten worden. Waar bijvoorbeeld een B2B bedrijf erg wil inzetten op relatiemarketing (Premier Tech ziet dat ook zo) zal de onzekerheid rondom het coronavirus die doelstelling ondermijnen.
Ook voor andere partijen is het nog de vraag of ze kunnen bereiken wat ze willen, als de huidige maatregelen nog langer van kracht blijven en als koersen actief toeschouwers blijven weren.
De nieuwe Veranda’s Willems
Er zijn in een nieuw seizoen altijd weer aparte namen die opduiken in het fietsen. We hebben in het verleden al legendarische teams gezien, zoals Sauna Diana, Amore & Vita, Baby Dump, maar ook Androni Giocattoli.
Zelf refereer ik altijd naar namen als Chocolade Jacques of Veranda’s Willems. B2C producenten, maar het klinkt toch net even anders dan Jumbo-Visma of Mapei.
Banken-Verzekeraars en de Lotto (?)
In de hogere echelons is het relatief voorspelbaar. We zien vaak bouwmarkten, supermarkten, verzekeraars, banken en andere B2C bedrijven die een gooi doen naar de gunst van de internationale consument. Opvallende afwijkingen zijn de (nationale) loterijen zoals Francaise des Jeux en Lotto (zowel in België als NL) omdat ze eigenlijk alleen nationaal gericht zijn.
Leuker wordt het als je dieper gaat kijken naar het Pro-Conti en Conti niveau. Klinkende namen als Agrupacion Virgen de Fatima en Tarteletto Isorex om Pauwels Sauzen – Bingoal en Iseo Serrature – Rime – Carnovali niet te vergeten.
Kortom, we blijven uitkijken naar de sponsoronthullingen de komende weken. Ken jij nog een mooie naam? Laat die dan weten in de comments! Meer weten over sportmarketing? Check onze blog!