Shimano viert 100-jarig bestaan met nieuwe partnerships bij UCI, ASO
In het kader van het 100-jarig jubileum van Shimano gaat het Japanse onderdelenbedrijf ‘all-in’ als het gaat om partnerships voor neutrale ondersteuning. Niet alleen is zij sinds half januari de nieuwe neutrale assistentie partner van A.S.O., maar ook het partnership met de UCI is verder uitgebreid.
Bij de A.S.O. vervangt Shimano de vertrouwde gele wagens van het Franse Mavic. Alleen dat is al een opmerkelijke move. De Franse organisatie van o.a. de Tour lijkt vaak enkel met Franse partijen samen te werken.
Het eerder afbreken van de lopende samenwerking duidt eerder op interne problemen bij Mavic, dan een echte trendbreuk. Mavic was in 2020 bijna failliet en is druk bezig met haar (nieuwe) strategie.
Voor Shimano was het dé kans om na 40 jaar in te kunnen stappen. In het persbericht kan de organisatie haar geluk niet op: “We zijn als Shimano blij dat we aan een nieuw hoofdstuk kunnen beginnen. We zijn trots op de nieuwe samenwerking met ASO”. En terecht. De onderdelengigant had qua brand awareness al weinig werk te verrichten, maar nu zij dit partnership ook in handen hebben, wordt het voor de concurrentie lastiger om een plaats te vinden op het wielerpodium.
Shimano pakt door: ook UCI partnership
Shimano was bij de Union Cycliste International al partner en zichtbaar op onder andere de verschillende Wereldkampioenschappen. Het partnership, actief sinds 1999, wordt in dit jubileumjaar uitgebreid en loopt van 2021 tot 2024. Niet alleen voor Shimano is dit een jubileumjaar, maar ook voor de Wk op de weg van de UCI is er een 100-jarig jubileum in 2021. In Vlaanderen kunnen ze niet wachten om dit grootst in te luiden (hopelijk met publiek).
De samenwerking met Shimano gaat verder dan enkel ‘logo’s plakken’. Er wordt geïnvesteerd in gezamenlijke campagnes, onderzoek en product testing voor bezoekers van UCI events. Mooie ontwikkelingen.
A.S.O. bekent kleur met AkzoNobel
Bij de Amaury Sport Organisation was er nog meer nieuws, namelijk het partnership met Nederlandse verfgigant AkzoNobel voor de Tour de France. Het partnership werd in geuren en kleuren (pun intended) uit de doeken gedaan. Het is ergens opvallend dat een verffabrikant partner wordt van de Tour.
Nu moet er hier en daar nog wel eens een finishlijn getrokken worden en dan kun je maar beter goede verf gebruiken. En de kleurige truien voor de klassementsleiders bieden genoeg inhaakmomenten voor leuke activaties.
We zijn benieuwd naar de strategie hierachter en of dit onderdeel is van een versterking in (met name) de Franse markt en door het bereik van de Tour (192 landen) ook internationaal.
Bij Cycling Connection helpen wij merken bij het bereiken van hun doelgroep. We create fans for (cycling) brands. Wil je een keer sparren met ons? Neem dan contact op voor een vrijblijvende inspiratiesessie