De Iron Man Group is op overnamepad. Iron Man Group gaat all-in met overnames van FulGaz en Haute Route. Het is razend interessant wat de toonaangevende organisator van Triatlons aan het doen is. Deze groep deed in korte tijd twee overnames in het wielrennen: allereerst was er de overname van de Haute Route Group, met daaronder de Haute Route Events en de GravelEpic series. In de afgelopen week kwam daar het nieuws dat dit premium merk ook FulGaz heeft overgenomen.
Haute Route en Gravel Epic
De overname van de Haute Route Series en de Gravel Epic die daaronder hangt was voor mij geen enorme verrassing. Het afgelopen jaar was voor alle evenement organisatoren heel erg zwaar. Zeker voor een bedrijf als Haute Route, dat hoogwaardige events neerzet voor een doelgroep met net iets meer geld dan gemiddeld, was het zwoegen. Events die werden afgezegd, een belangrijke doelgroep (Amerikanen) die niet konden deelnemen en je hebt een recept voor een moeilijke tijd.
Qua doelgroep is er een goede match tussen deze twee events. Zowel deelnemers aan Iron Man als Haute Route willen een enorme uitdaging. Ze zijn over het algemeen hoog opgeleid, hebben een goede baan (gemiddeld salaris boven de 100k in $) en (je verwacht het niet) zijn over het algemeen mannen.
De events moeten goed geregeld zijn en het zijn in eerste instantie ‘once in a lifetime experiences’. Maar het is op een of andere manier verslavend. Deelnemers blijven terugkeren en daar ligt de sleutel voor succes. Iron Man heeft een goede slag geslagen.
In 2022 is er ook een stuk focus aangebracht in de kalender. Meer dichtbij (in Europa, bij het hoofdkwartier van HR) en meer ‘classics’. We gaan zien wat dat gaat betekenen. Saillant detail, gezien de overname van FulGaz: Zwift is al heel lang partner van Haute Route. Haute Route Zwift is zelfs een serieus event op de kalender.
FulGaz
Deze overname zag ik zelf niet aankomen. De gedachte lijkt niet onlogisch. Door een virtuele oplossing te bieden kun je deelnemers alvast kennis laten maken met bepaalde trajecten. Daarbij kun je het hele jaar door relevant blijven. wherever, whenever.
FulGaz is niet het meest in het oog springende platform. Ze hebben niet de firepower van Zwift en missen nu nog de partnerships zoals Bkool en Rouvy die wel hebben. (respectievelijk met Flanders en met o.a. Vuelta en Tour de Suisse). Hoe ze dat gaan verbeteren is een vervolgstap. Maar met de backing van Iron Man is er wel meer mogelijk.
Impact voor Zwift
Bij Zwift zullen ze niet gelijk wakker liggen van de overname van FulGaz door Iron Man. Daarvoor is de doelgroep te breed en is de groei van het fietsen tijdens corona veel meer dan enkel Triatlon. Toch is het voor Zwift belangrijk om de ontwikkelingen in de gaten te houden. Het onderscheidend vermogen van Zwift (wedstrijd elementen, level ups, races, overal, altijd) is in mijn optiek niet sterk genoeg als andere platforms daadwerkelijk door gaan pakken.
Met doorpakken bedoel ik: meer mogelijkheden bieden voor regio’s om zichtbaar te zijn. Meer variatie en meer realiteit. Want dat zie ik nog altijd als de uitdaging van Zwift. Het is enorm kostbaar om de hele virtuele wereld op te tuigen en om telkens weer te vernieuwen. Terwijl met een relatief lagere kostenbasis een ander platform hetzelfde kan bieden. Als een merk als Iron Man daar op in gaat stappen, kan dat een kantelpunt betekenen.
RIchmond course (c) Zwift.com Innsbruck course (c) Zwift.com
Impact voor bestemmingen
Vanuit Cycling Connection is dit ook een interessante ontwikkeling. Iron Man is niet zomaar een merk en het kan daadwerkelijk een impact betekenen voor het platform FulGaz en haar gebruikers. Als zij in rap tempo meer courses gaan aanbieden en de deelnemers de mogelijkheid gaan bieden om alvast even ‘op Hawaii’ te rijden of het parcours van Iron Man in Hamburg, dan is dat toch echt een pluspunt ten opzichte van Zwift.
Dit maakt het voor bestemmingen ook logischer om in te stappen bij een platform als FulGaz. Voor een lagere kostenbasis het zelfde resultaat. Want zowel Innsbruck als ook Richmond hebben flink moeten lappen om zichtbaar te worden in Zwift. Of ze daar nu de resultaten van zien. Ik durf te zeggen van niet (met wat inside knowledge). Al met al mooie ontwikkelingen en interessante kansen voor merken en bestemmingen!
Sander is eigenaar van Cycling Connection en bedenker van Cyclingdestination.cc het platform voor jouw volgende fietsbestemming. Op deze blog deelt hij zijn ideeen en inzichten over marketing in het fietsen