De afgelopen maanden was het groot(s) nieuws. IAA Mobility, de autobeurs in München had ook ruimte ingetekend voor de tweewieler. Of het nu uit nood geboren was, of dat het daadwerkelijk van toekomstvisie getuigde, dat is nog even de vraag. Toch waren we nieuwsgierig. We namen een kijkje op de beurs en na wat gesprekken met exposanten was er meer duidelijkheid. Het was nog wat onwennig.
Onwennig
De IAA, de Internationale Automobil Ausstellung, is eigenlijk precies dat: een autobeurs. Met de veranderende behoefte van mensen met betrekking tot mobiliteit en de ontwikkelingen rond het klimaat wordt de roep om een ander concept steeds luider. Dat andere concept, de IAA mobility, was een eerste aanzet. En in onze optiek was het wat onwennig.
Binnenkomst
Wat opviel bij binnenkomst (er waren twee mogelijke entry points, west of oost) is dat je uiteraard over de auto’s struikelde. Grappig genoeg had LEGO Technic een groot promopoint ingenomen, waar bijna levensgrote versies van de Bugatti Chiron en een Porsche X waren opgesteld. Opvallend om te zien hoeveel gele LEGO tasjes zich verspreidden door de hallen gedurende de dag.
(c) IAA Mobility
Eigenlijk waren de hallen zo verdeeld dat de A-zijde van het Messe complex geheel auto was en aan de B-zijde twee hallen fiets. Bij binnenkomst in de fietshallen viel gelijk op dat alles er netjes en gelikt uitzag. Geen megalomane stands met drie verdiepingen, maar wel mooie opbouw.
Wat ook opviel was de rust. Ruime paden, relatief weinig bezoekers. Het was makkelijk om de mensen te tellen. Was dat een voorbode? Een aantal standhouders gaf aan het een leuk event te vinden. Goede gesprekken. Maar eigenlijk iedereen gaf aan: het is rustig. Rustiger dan zij gewend waren.
Wat ook opvalt is dat veel fietsmerken er eigenlijk met hun normale repertoire staan. Oftewel: sportieve merken met sportieve fietsen, e-bike merken met e-bikes. Wat mist in de presentatie is eigenlijk een verhaal: storytelling.
Overgang is groots
De overgang naar de autohallen is enorm. Met name de hal A1, waar grote merken zich presenteren, knalt bijna uit elkaar, zo pompeus. Verlichting, watervallen, alle toeters en bellen. Een contrast met de (bijna) sereniteit bij de fiets.
Wat ook opvalt is dat de auto stands zich voornamelijk richten op vormen van ‘nieuwe mobiliteit’ die in hun eigen straatje passen. Eigenlijk heeft elk merk wel zijn eigen concept car staan. Soms ‘onbestuurd’, maar alles is in de vorm van een auto. Op zich natuurlijk niet heel raar. De gemiddelde fietsfabrikant gaat ook niet ineens een gemotoriseerde driewieler maken. OH wacht, dat was er wel! Canyon kwam met een nieuwigheidje. Dat lijkt toch verdomd veel op een kleine auto.
(c) IAA Mobility Canyon future mobility C) Matty BLume
Buiten
Ook buiten de beurshallen was er genoeg te zien en te doen. Direct naast de hallen was een mooi testterrein waar verschillende auto en fietsmerken zich presenteerden. Veel gehoorde klacht van fietsmerken: wat doen we hier? Het contrast met de auto presentaties was soms pijnlijk. Mercedes had een complete F1 simulator geposteerd. Twee meter verder stond een pop-up tentje met wat fietsen. De rij bij de simulator was de meest heldere indicator: fietsen zijn leuk, maar we komen hier toch echt voor iets anders.
Het mooi aangelegde testparcours inclusief pumptrack werd relatief goed gebruikt. Dit was echt wel een plus voor de fietsers en er werd ook van alles omheen georganiseerd. Voor de andere fietsers leek het testparcours een beetje afwezig.
Into the city
Een van de positieve dingen: in de stad zelf was er veel te doen rondom het event. Er waren meerdere plekken waar de beurs ook zichtbaar en tastbaar was. Testparcoursen in de stad en een heel festivalachtig terrein. Dat was zeker een pluspunt. Daar werd ook weer duidelijk dat de marketing euro’s in autoland anders besteed worden dan in fietsland. Met name Mercedes stond daar vooraan, maar ook BMW en Mini hadden op meerdere plekken een overweldigende aanwezigheid
- Open het terrein in de stad voor iedereen. Nu was er mede ook vanwege veiligheid (demo’s) en corona een vesting opgetrokken. Ingangen en uitgangen gescheiden, controles, mondkapjes op (zelfs buiten). Terwijl de stad uitpuilde met mensen, waren de terreinen relatief rustig. Gemiste kans
- Het verhaal van de beurs is nog te veel vanuit ‘stands’. Dus een merk is aanwezig met haar eigen stand en doet zijn ding. Het zou mooier zijn om veel meer vanuit thema’s te praten en daar bij aan te haken
- De merken en hun verhaal: Zeker de fietsmerken haken te weinig aan bij het thema Mobiliteit. Gewoon je producten laten zien is geen verhaal. Dat is old-school aanwezigheid op een consumentenbeurs. Een verhaal over wat jouw product doet in het thema. Hoe past de fiets in het mobiliteitsverhaal?
- Testritten leken nu makkelijk van te voren te boeken. Dat was wel echt interessant om te zien (iets wat bijvoorbeeld E-bike Xperience en Bike Motion ook al hebben ingezet).
Andere opvallende dingen:
- Veel politie, heel veel politie rond dit event. Ook heel veel demonstraties, met name vanuit de klimaat activistische hoek. Een groot fietsprotest was hier onderdeel van. Juist nu de beurs meer de fiets probeert te betrekken
- De auto industrie is relatief traditioneel: veel nette pakken, beursstands met een ‘drempel/opstap’ waardoor er afstand ontstaat
- Schoonmaken. Ik heb op een beurs nog nooit zoveel afstoffers, poetsers, vegers etc. gezien op een stand. Continu weer de auto boenen en de stand schoon vegen. It’s about the looks I guess.
Al met al: leerzaam, interessant, maar vooral ook onwennig voor iedereen. Voor een vervolg is echt meer verdieping van de thema’s en meer input nodig van zowel fiets als auto om dit naar een hoger niveau te tillen. En meer euro’s van de fietsindustrie om niet onder te sneeuwen in het glimmende autogeweld.