fbpx

Nieuwe overnames in fietsmarkt

19 januari 2022 was overnamedag in de fietsmarkt. Fietsmerken zijn op overnamepad. Meerdere, in het oog springende, acquisities werden bekend gemaakt. Allereerst: het Amerikaanse SRAM is weer op overnamepad en met succes. Gisteren werd bekend dat de Amerikaanse fietsonderdelengigant het merk Hammerhead heeft toegevoegd aan het portfolio. Inmiddels bezit SRAM een aantal belangrijke merken, naast haar eigen onderdelen, zoals ZIPP, Quarq, Rockshox en TIME. In de categorie onderdelen heeft SRAM nu (bijna) alle componenten binnen haar groep. Het is wachten op de volgende move.

Kona in andere handen

Het iconische merk KONA bikes, bekend van de MTB, Gravel en andere off-road machines, komt in handen van Kent Outdoors, een bekende partij in het Amerikaanse. De move is in die zin interessant omdat Kent Outdoors in handen is van een private equity partij, die bezig is met een strategische expansie van het portfolio. Zoals ze het zelf zeggen: ‘The rebrand and acquisitions strengthen Kent Outdoors’ new focus on acquiring and building outdoor brands that facilitate recreation on land, lakes, rivers, oceans, mountains and snow and across all four seasons.‘ Want ze zijn ook gelijk even van naam veranderd. Het private equity huis Seawall Capital (what’s in a name) ziet de duidelijke trend dat de mens meer in de buitenlucht is. Daar willen ze op inspringen.

Detroit Bikes

Cardinal Cycling Group, de eigenaar van het merk TIME Bicycles (niet te verwarren met TIME pedalen) heeft een nieuw merk aan zijn portfolio toegevoegd. Na de carve out van de Rossignol groep (pun intended) is o.a. Tony Karklins van CCG op zoek gegaan naar een toevoeging aan het portfolio. Detroit Bikes bouwt vooral ‘commuter bikes’ in Amerika. Stalen frames, met of zonder motor, met een laag prijspunt. Prima dus. Ze produceren ook voor Schwinn en Dick’s Sporting Goods (een grote retailer in de VS).

Trends

De afgelopen maanden waren er meer overnames in het fietsen. De meest opvallende was de overname van Cycling Sports Group (eigenaar van o.a. Cannondale) door PON. Maar ook de activiteiten van Iron Man Group, die met de overname van Haute Route en FulGaz zich flink liet gelden, zijn een interessante trend. Daarnaast zien we veel automerken en autodealers die mee willen liften op de fietshype. Zo nam Porsche het Kroatische merk GREYP bikes over en zien we in Nederland dat meerdere autodealers ook in de e-bikes gaan. Harrie Arendsen is daarvan het meest recente voorbeeld met MOOVZ. Het lijkt er dus op dat er een consolidatie plaats vindt op drie vlakken:

  1. Automerken maken de stap naar bredere mobiliteit
  2. Outdoor partijen verbreden zich en voegen fietsen toe aan het portfolio
  3. Binnen de fietsmarkt vindt er consolidatie plaats door merken samen te voegen. Zowel op merk als op event niveau.

De vraag is nu: welk merk is de volgende? Wie is de klein voor het tafellaken en te groot voor het servet?