fbpx

Effectieve content met het 3H-contentmodel

Als je voldoende zichtbaar wil blijven als organisatie, moet je regelmatig posten. Het is hierbij belangrijk om voldoende af te wisselen tussen verschillende soorten content. Maar hoe plan je dat slim en effectief? Je maakt effectieve content met het 3H-contentmodel. Met dit model, oorspronkelijk bedacht door Google, kun je berichten onderverdelen in Hero-, Hub- en Hygiëne-content. Op deze manier creëer je een duidelijke structuur in je content. Hiermee trek je zowel nieuwe als bestaande klanten aan. In deze blog lees je wat de 3H’s precies inhouden en hoe je deze verschillende soorten content toepast bij het maken van een contentkalender. Op naar meer effectieve content met het 3H-contentmodel.

Door: Lotte Seppenwoolde

Hero content

Content die slechts 1-3 keer per jaar terugkomt wordt ook wel Hero content genoemd. Hier wordt veel tijd en geld aan besteed, waardoor er een groot bereik nodig is om het zich terug te laten verdienen. Hieruit volgend moet de content aantrekkelijk en indrukwekkend zijn. Hero content zorgt ervoor dat consumenten kennis maken met jouw merk en jouw producten. Het resultaat hiervan? Meer naamsbekendheid en zichtbaarheid voor jouw organisatie. Dit type content kun je onder andere gebruiken voor het werven van nieuwe medewerkers of het lanceren van een nieuw product.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan deze opmerkelijke campagne van fietsmerk Cortina: zij bracht haar fietscollectie van 2021 door middel van een kleurrijke merkcampagne in beeld. Vervolgens hield ze een winactie op Instagram. Consumenten postten hierbij een selfie waarbij ze het Instagramfilter van Cortina gebruikten. Op deze manier maakten ze kans op een e-bike naar keuze.

Hub content

Hub content is content die wekelijks of maandelijks op de planning terugkomt. Met deze content laat je veel zien van je organisatie. Hierdoor ontstaat er meer verbondenheid met het merk. Consumenten krijgen een kijkje achter de schermen, waardoor ze gestimuleerd en geïnspireerd worden. Het is hierbij belangrijk om een consistente stijl te gebruiken. De boodschap moet helder en duidelijk overkomen. Denk hierbij aan vlogs, whitepapers over een bepaald onderwerp of een maandelijkse nieuwsbrief.

Zo heeft Cannondale terugkerende rubrieken op YouTube, zoals de ‘Nordic Gravel Series’. Dit is de grootste gravelserie van Noord-Europa, waarbij er events worden georganiseerd van mei t/m september. In de Youtubefilmpjes passeren de gravelbikes van Cannondale de meest indrukwekkende gravelwegen en landschappen van Noorwegen, Finland en Zweden.

Hygiëne content

Deze vorm van content komt het meest voor, vrijwel dagelijks. Het is een goede manier om nieuwe klanten binnen te halen en je bereik te vergroten. Met Hygiëne content geef je antwoord op de vragen van lezers. Je biedt verschillende soorten informatie aan, van instructiefilmpjes en interessante weetjes tot informatieve blogs. Hierbij licht je de specificaties en voordelen van je producten uit. Dit kan leiden tot meer conversies, zoals een brochure- of offerteaanvraag.

Een voorbeeld hierbij is CUBE Bikes Nederland. Zij post op Instagram reviews over haar producten, die getest zijn door consumenten. Ook plaatst het bedrijf berichten over gewonnen awards en informatie over fietsaccessoires die ze verkoopt.

Van Hero-Hub-Hygiëne naar contentkalender

Het 3H-model helpt je bij het plannen en structureren van je contentkalender. Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • Wat is de doelgroep waarvoor de content bedoeld is?
  • Wat wil jouw organisatie bereiken met de content?
  • Op welke kanalen deel je de content?
  • Welke dagen en tijdstippen zijn het meest effectief om de content te publiceren op de verschillende kanalen?
  • Wie is waarvoor verantwoordelijk?
  • Onder welke categorie valt de content?
  • Op welke actualiteiten kun je inspelen?

Vervolgens is het belangrijk om te beginnen met het inplannen van Hero content, zodat je de Hub- en Hygiëne-content daarop kan laten aansluiten. Een effectieve manier om jouw contentstrategie in te zetten.

Hulp nodig bij het structureren van je contentkalender?

Wil jij ook effectieve content met het 3H-contentmodel? Wij helpen je graag om de 3 H’s terug te laten komen in jouw content. Als bedrijf kunnen we je ondersteunen op het gebied van strategie, contentmarketing, destinationmarketing, consultancy en conceptontwikkeling. Plan een 30 min sparsessie in om te kijken hoe we jou verder kunnen helpen

Lotte Seppenwoolde is Content Marketeer bij Cycling Connection. Met haar ervaring brengen we jouw content op het bovenste treetje van het podium. Als ze niet bezig is met toffe blogs zoals deze, dan kun je haar buiten vinden. Op de fiets of aan het wandelen.