fbpx
Cycling Connection, logo, sportmarketing, sport, marketing, marketingbureau

De VAM-berg als lichtend voorbeeld

Na uiterst succesvolle Nederlandse Kampioenschappen op de VAM-berg in Drenthe, was het vorige week de tijd voor de crossers om deze ‘man-made-hill’ te bedwingen. Zoals ook op de weg leverde dit een prachtig spektakel op, met schitterende beelden die tot de verbeelding spraken.

De VAM-berg begint langzamerhand een topnotering te krijgen als het gaat om wielerwedstrijden en terecht wat ons betreft. De bedenker van deze gemaakte heuvel mag zichzelf best een schouderklopje geven. De berg is voldoende attractief en biedt veel variatie. Daarnaast is er vanuit verschillende instanties steun om hier wat van te maken.

(c) Cor VOS

Succesfactor

De belangrijkste succesfactor voor de VAM berg lijkt de veelzijdigheid te zijn. Een steile beklimming, steentje, dat kort achter elkaar. Mogelijkheden voor MTB, Cross, Gravel en race. Op de vaste delen van het parcours kun je al het onderscheid maken in een wedstrijd. Ook tijdens de EK cyclocross is daar slim gebruik van gemaakt in combinatie met een uitdagend parcours op de niet geasfalteerde delen.

De beelden die gemaakt worden tijdens de verschillende events zijn met recht fotogeniek te noemen. Dat helpt ook in het creëren van een mythische heuvel. Ik denk dat iedereen zich de zege van Mathieu van der Poel tijdens het NK 2020 nog kan herinneren.

Implicaties voor andere initiatieven

Wat zegt dit dan voor andere initiatieven, bijvoorbeeld de Fietsklim Zoetermeer. Ook hier zijn plannen om een beklimming te creëren op een bestaande plek. Hier moet het uiteindelijk een landmark worden, waar veel fietsers in de randstad echt hoogtemeters kunnen fietsen. Dat is een ontbrekende schakel voor bijvoorbeeld inwoners van de regio Haaglanden-Rijnmond.

Hier liggen wel een hoop ingrediënten die het tot een succes zouden kunnen maken. Groot voordeel: je hebt een aantal voorbeelden waar je het af kunt kijken. Het canvas is nu nog blanco en je kunt variatie inbrengen, meerdere varianten maken enzovoorts. Enige nadeel: er is nog geen afvalverwerker die zijn afval onder de huidige SnowWorld stellage gaat storten. Maar dat is voor het creëren van een klim ook geen vereiste.

Nodig?

Het blijft altijd de vraag: is een klim nodig? Het korte antwoord, zeker na corona: ja. We hebben meer mogelijkheden nodig om lekker buiten te sporten. Een landmark als deze kan ervoor zorgen dat mensen uitgedaagd worden. Het biedt ook een gemeente de mogelijkheid om hier extra marketing kansen van te maken en om er een event aan te verbinden. Daar lijkt met de mogelijke Tourstart in Rotterdam-Den Haag wel een ideale kans te liggen.

Wij hopen als partner van de klim heel hard mee.