fbpx

Tools om inspiratie op te doen voor jouw content

Writer’s block? Iedereen heeft er wel eens last van. Je wil een artikel of blog op papier zetten, maar je hebt geen idee wat je moet schrijven. Of je loopt op een gegeven moment vast in je verhaal. Dit kost veel tijd en moeite. In deze blog kun je een aantal handige tools vinden om ideeën op te doen.

Door: Lotte Seppenwoolde

Answer the Public

Met de tool Answer the Public kun je relevante zoektermen in kaart brengen en ideeën opdoen over een bepaald onderwerp. Zo vang je twee vliegen in één klap. Je vult een zoekwoord in, waarna je kunt bekijken waar jouw doelgroep op zoekt. Het geeft als het ware antwoord op de ‘5 W’s’. De tool geef zelfs vergelijkingen weer, zoals ‘racefiets of gravelbike’. Door het combineren van deze zoekwoorden kom je op ideeën waar je normaal zelf niet zo snel aan zou denken. Kies je voor de betaalde versie? Dan kun je je voorkeur op Nederlands zetten en onbeperkt zoeken.

Also Asked

Deze tool kun je goed gebruiken in combinatie met Answer the Public. Er zit wel een limiet op de gratis versie. Wanneer je zoekwoorden invult op Also Asked, krijg je een boomdiagram te zien met vragen en gerelateerde onderwerpen waar veel op gezocht wordt. Zo kun je goed zien welke behoefte jouw doelgroep heeft. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘racefiets’, krijg je een visueel overzicht van vragen waar mensen vaak op zoeken rondom dat onderwerp. Ook erg handig voor de FAQ op je website!

Ubersuggest

Inspiratie opdoen en tegelijkertijd SEO-proof schrijven? Ubersuggest is een uitgebreide SEO-tool, waarmee je interessante zoekwoorden kunt opsporen. Je vult een zoekwoord in en krijgt vervolgens suggesties voor zoekwoorden die goed scoren. Daarnaast krijg je het zoekvolume, de kosten per klik (CPC) en de organische en betaalde concurrentie te zien. Deze zoekwoorden kun je gebruiken in je titel en tekst, maar ook in je metatitel en metabeschrijving.

Google Trends

Google Trends is ook een handige tool om inspiratie op te doen. Per zoekwoord vind je de interesse in de loop van de tijd, de interesse per subregio, gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Deze zoekwoorden kun je verwerken in je content. In feite lijkt het op Answer the Public. Daarnaast kun je zien welke zoekwoorden op dit moment het meest ‘trendy’ zijn. Hier kun je goed op inspelen.

Synoniemen.net

Je gebruikt vaak dezelfde woorden om bepaalde dingen te omschrijven. Door het opzoeken van synoniemen op Synoniemen.net word je creatiever met je woordkeuze.

Emojipedia

Nog even voor de fans van emojis: op Emojipedia vind je een groot scala aan emoticons die je kunt gebruiken om je artikel of blog onder aandacht te brengen. Ze zijn weergegeven per categorie, maar je kunt ook een zoekwoord invullen. Ook vind je emojis die gekoppeld zijn aan bijv. feestdagen of evenementen.

Nog meer inspiratie nodig?

Ik hoop dat je door middel van deze blog genoeg ideeën hebt opgedaan voor pakkende content. Heb je nog aanvullende tips nodig? Of wil je een 30 min. sparsessie inplannen over jouw contentstrategie? Dan kun je ons een berichtje sturen.

Lotte Seppenwoolde is Content Marketeer bij Cycling Connection. Met haar ervaring brengen we jouw content op het bovenste treetje van het podium. Als ze niet bezig is met toffe blogs zoals deze, dan kun je haar buiten vinden. Op de fiets of aan het wandelen.