fbpx
Cycling Connection, logo, sportmarketing, sport, marketing, marketingbureau

Duurzaamheid in de fietsbranche

Duurzaamheid krijgt een steeds grote rol, zo ook in de fietsbranche. Dit geldt niet alleen voor fietsmerken, maar ook voor fietsbestemmingen. In deze blog vind je een aantal voorbeelden op het gebied van duurzaamheid en circulariteit.

Door: Lotte Seppenwoolde

Swisstainable

Duurzaam reizen betekent dat je bewuste keuzes maakt op reis met betrekking tot milieu, cultuur en lokale economie. Dit wil Zwitserland laten zien met haar eigen duurzaamheidsstrategie: Swisstainable. Dit programma heeft als doel om meer bewustwording te creëren bij (fiets)toeristen als het gaat om duurzaamheid en duurzaam reizen. Dit doet zij onder andere door fietsen als duurzame (zomer)activiteit te promoten. Op ons platform Cycling Destination willen we dit ook laten zien. Neem vooral eens een kijkje om inspiratie op te doen voor jouw volgende fietsavontuur.

Roetz Bikes

Roetz Bikes is de eerste fietsfabrikant die voor haar fietsen gebruikt maakt van hergebruikte fietsframes. Door het hergebruiken van de frames van afgedankte fietsen en het upcyclen van materialen zijn de huidige modellen voor maar liefst 40% circulair. En wel 70% bij het herproduceren van OV-fietsen. Zij streeft op den duur naar een 100% circulaire fiets. Roetz Bikes heeft hiervoor de Circular Award Business Small 2022 gewonnen.

Swapfiets

Ook Swapfiets heeft grootse plannen voor de toekomst. Zij wil zich focussen op het repareren, hergebruiken, opknappen en recyclen van fietsonderdelen, zodat de fietsen duurzamer en circulairder worden. In 2025 moeten alle fietsen met de blauwe voorband volledig circulair zijn. Op dit moment is de Deluxe 7 de populairste Swapfiets in Europa. Deze fiets is momenteel voor 88% circulair.

Trek Benelux

Trek Benelux heeft een uitgebreid onderzoeksrapport opgesteld, waarin ze in 10 punten laat zien wat ze doet met betrekking tot duurzaamheid. In 2023 zullen alle Trek-faciliteiten ter wereld volledig op duurzame energie draaien. Daarnaast wil het bedrijf meer mensen op de fiets krijgen. Zij heeft hiervoor de Trek Foundation opgericht in 2021. Hiermee ondersteunt Trek o.a. landeigenaren op financieel gebied die openbare fietspaden en trails willen ontwikkelen. Ook wil ze met de campagne #GoByBike de klimaatbeweging in gang zetten. Hierbij pakt iedereen die meedoet minstens één keer per week de fiets in plaats van de auto. Doe jij ook mee?

Triple2

Ken jij Triple 2 al? Deze fabrikant produceert fietskleding van merinowol uit Nieuw-Zeeland. Merinowol is een erg duurzaam materiaal omdat het in vergelijking met andere vezels een natuurlijke en hernieuwbare grondstof is. Nog een groot voordeel: de wielerkleding hoeft minder vaak gewassen te worden dankzij de zelfreinigende werking van de merinowol. Erg milieubewust!

BEAT Cycling

Met het project BEAT The Waste wil de Nederlandse wielerploeg BEAT Cycling mensen inspireren om na te denken over de CO2-voetafdruk van de wielersport. De start van dit project vindt plaats op vrijdag 24 juni 2022 tijdens de wegwedstrijd van het NK Wielrennen. De renners van BEAT Cycling willen tijdens deze start een duurzaamheidsstatement maken door middel van een speciaal ontworpen tenue. Samen met partner WasteBoards heeft BEAT van gebruikte bidons meerdere skateboards gemaakt. Het design dat daar uit voortkwam is het design voor het tenue dat de renners van BEAT Cycling dragen op het NK. Dit tenue wordt geproduceerd door kledingpartner AGU met behulp van gerecyclede materialen. Daarnaast zorgt een partner van BEAT voor een elektrische ploegleiderswagen tijdens het NK.

De Groene Karavaan

La Vuelta Holanda presenteert tijdens de Nederlandse etappes van de Ronde van Spanje (op 19, 20 en 21 augustus) de Groene Karavaan. Dit is een duurzaam alternatief voor de traditionele karavaan. Alle voertuigen zijn duurzaam, aangezien ze elektrisch of op waterstof rijden. Daarnaast worden er alleen maar duurzame gadgets uitgedeeld.

Hoe duurzaam is jouw merk?

Wij helpen je graag op weg. Samen kijken we welke duurzaamheidsstrategie het beste bij jouw merk past. Vul het contactformulier in en we nemen contact met je op voor de mogelijkheden.

Lotte Seppenwoolde is Content Marketeer bij Cycling Connection. Met haar ervaring brengen we jouw content op het bovenste treetje van het podium. Als ze niet bezig is met toffe blogs zoals deze, dan kun je haar buiten vinden. Op de fiets of aan het wandelen.