fbpx

AG Insurance vergroot naamsbekendheid door wielersponsoring

Steeds meer bedrijven kiezen voor de verbinding met de wielersport. Dit brengt vele voordelen met zich mee. Wannes Cuypers (Sponsoring & Brand Activation Manager) van verzekeringsmaatschappij AG Insurance in België vertelt over de partnerships van het bedrijf in de wielerwereld, met name in het vrouwenwielrennen.

Door: Lotte Seppenwoolde

AG Insurance: ‘Supporter van jouw leven’

Inmiddels is Wannes Cuypers zo’n vier jaar werkzaam voor AG Insurance, de grootste verzekeringsmaatschappij van België. Het bedrijf biedt verschillende soorten verzekeringen aan, zoals schadeverzekeringen, levensverzekeringen en verzekeringen voor bedrijven en openbare instellingen. AG Insurance heeft een marktaandeel van maar liefst 23% over een verspreid distributienetwerk. Hoewel het bedrijf marketleider is, moet het zijn doelgroepen (zowel B2B als B2C) blijven overtuigen. Met de sponsoring in de wielerwereld wil AG Insurance zijn naamsbekendheid vergroten.

Sponsoring in de wielersport

25 jaar gelden begon AG Insurance met de sponsoring van de Belgische en regionale wielerfederaties. De laatste jaren zijn er steeds meer partnerships bijgekomen, onder ander met het WK. In 2021 is het bedrijf titelpartner geworden van de wielerklassiekers Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl en de nieuwe vrouwenwedstrijd AG Tour de La Semois. Daarnaast zijn er een aantal kleine projecten die het bedrijf sponsort. Maar wat maakt de wielersport nou zo aantrekkelijk? Wannes Cuypers: ‘AG Insurance is een Belgisch bedrijf en enkel actief in België. Voorheen hebben we sponsoring gedaan in de voetbalsport, de populairste sport van België, maar daar zit veel rivaliteit in. De kans is daarmee groot om een negatief gevoel te ontwikkelen. Wielrennen is de nummer 2 sport in België. Het krijgt veel exposure op televisie, voornamelijk tijdens het veldritseizoen en zomerseizoen. Ook in andere media wordt er veel aandacht aan besteed. Daarnaast wordt het aantrekkelijk door renners als Van Aert en Kopecky. Verder is het vrouwenwielrennen met een enorme opmars bezig. Al met al krijgt de wielersport dus steeds meer aandacht en fans’.

De sponsoring van evenementen en projecten levert vooral meer naamsbekendheid op voor AG Insurance. Daarnaast kan het bedrijf hiermee businesspartners en leveranciers unieke ervaringen aanbieden, zoals het verkennen van een parcours. Het is voor AG Insurance van groot belang om zijn waarden in partnerships uit te dragen en mensen hiermee een bepaald gevoel te geven. Ook employer branding is een belangrijke factor. Het bedrijf heeft meer dan 4.000 medewerkers, waarbij gelijkwaardigheid en diversiteit belangrijke aandachtspunten zijn. Dit is ook van groot belang in de zoektocht naar werknemers. Sponsoring van de juiste projecten helpt om ook hen te overtuigen.

Investeren in het vrouwenwielrennen

Dit jaar is AG Insurance hoofdsponsor geworden van vrouwenwielerploeg Team AG Insurance NXTG. Cuypers: ‘We zijn heel bewust in het vrouwenwielrennen gestapt, omdat we ons verhaal hierin kwijt kunnen. Team AG Insurance NXTG is momenteel een continentaal team. Het team werkt hard om in 2023 een WorldTour licentie te kunnen behalen. Volgend jaar wordt er een elite team aan toegevoegd. Er zijn dan drie teams: Elite, U23 en U19. We willen talenten de mogelijkheid geven om zich te ontwikkelen en ons bedrijf daaraan linken. Het moet ‘a great place to grow’ zijn. Investeren is een blijk van vertrouwen in de wielersport en ontwikkeling van sport in het algemeen. Dit is een duw in de goede richting, voornamelijk voor het vrouwenwielrennen in België. Onze focus ligt namelijk op Belgische rensters. We hopen dat zij doorgroeien tot toprensters’.

De sponsoring van het team levert een groot voordeel op voor AG Insurance. Het team heeft de naam van het bedrijf gekregen, namelijk ‘Team AG Insurance NXTG’. Bij het pakken van een titel wordt de naam meegenomen door de pers. Zo krijgt het merk veel exposure en kan de merkbekendheid worden vergroot. AG Insurance kiest er bewust voor om geen individuele rijders te sponsoren. Het bedrijf gelooft in de waarde van het team. Het team wil groeien en elkaar ondersteunen. AG Insurance wil hen helpen om hun dromen waar te maken. Daarnaast zit er volgens het bedrijf teveel risico aan individuele sponsoring. Denk bijvoorbeeld aan blessures, dopinggebruik of een situatie in het privéleven.

Campagnes en activaties

AG Insurance activeert en communiceert actief over partnerships. Cuypers: ‘Er zijn bijvoorbeeld campagnes gelinkt aan het team en de deelname aan de Tour de France. Tijdens de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik konden mensen een unieke ervaring winnen, namelijk het rijden van de laatste 30 kilometer op de dag van de wedstrijd zelf. Dit werd bekend gemaakt door middel van een winactie op Social Media. Voor AG Insurance is het vooral belangrijk om effectief op specifieke momenten te communiceren, vooral via Social Media. Het belangrijkste doel van de campagnes en activaties is het binden aan het merk, ervaringen en events. Op deze manier maken mensen een link met jou als merk. Zo ontstaan er meer positieve emoties, blijft de naam beter hangen en begrijpen mensen beter wie je bent en waar je als bedrijf voor staat’, aldus Wannes Cuypers.

Het bedrijf richt zich met dit soort campagnes en activaties voornamelijk op consumenten (B2C), oftewel het brede publiek. Daarnaast richt het bedrijf zich op B2B, bijvoorbeeld personeelsleden van de bank. AG Insurance meet de resultaten van campagnes en activaties aan de hand van verschillende KPI’s, op basis van bereik en engagement. De betrokkenheid vindt vooral plaats op Social Media. Daarnaast bekijkt het bedrijf hoeveel kliks er zijn op de landingspagina’s en hoeveel mensen er uiteindelijk hebben meegedaan.

Communication is key

Waar is AG Insurance het meest trots op als bedrijf? Cuypers: ‘We communiceren op consistente wijze en hebben een duidelijke strategie in het sponsoren en wielrennen, voor zowel mannen als vrouwen. Het bedrijf krijgt exposure door het team en verschillende evenementen, maar ook door projecten gericht op kinderen, veiligheid, et cetera. We willen ons positioneren in de wielerwereld in België op een gedifferentieerde en unieke manier’.

Wannes Cuypers geeft nog een interessante tip voor bedrijven die overwegen om te gaan sponsoren in de wielersport: ‘Overschat de exposure niet. Als je puur je banner of logo ophangt, wordt dat vaak overschat. Het is niet jouw eigen event. Je moet visueel aanwezig zijn, maar het is cruciaal om daar in je eigen communicatie wat mee te doen. Ga zelf activeren op bijvoorbeeld Social Media. Met een klein budget kun je een groot bereik verkrijgen. Oftewel: minder investeren in banners en meer in communicatie. Zo creëer je engagement en verbinding met je merk en kan je focussen op specifieke doelgroepen’.

Is wielersponsoring iets voor jouw bedrijf?

Sponsoring in de fietswereld biedt vele voordelen voor jouw bedrijf, zoals meer naamsbekendheid en een positief imago. Wij helpen bedrijven om strategieën te ontwikkelen, zo ook op het gebied van partnerships in de wielersport. Interesse? Neem contact met ons op. Samen bepalen we de juiste strategie om jouw doelen te behalen.

Lotte Seppenwoolde is Content Marketeer bij Cycling Connection. Met haar ervaring brengen we jouw content op het bovenste treetje van het podium. Als ze niet bezig is met toffe blogs zoals deze, dan kun je haar buiten vinden. Op de fiets of aan het wandelen.