fbpx
Cycling Connection, logo, sportmarketing, sport, marketing, marketingbureau

5 handige tools voor visuele content

Het maken van visuele content wordt steeds belangrijker. Denk hierbij aan Social Media, maar ook andere communicatiemiddelen zoals infographics, nieuwsbrieven, whitepapers en vlogs. Onderzoek heeft aangetoond dat 90% van de informatie die naar de hersenen wordt gestuurd, visueel is. Het valt op en zorgt voor meer betrokkenheid bij je doelgroep. In deze blog vind je 5 tools voor het maken en delen van visuele content.

Door: Lotte van Drunen

Canva

Canva is een van de bekendste ontwerptools. Dit komt doordat je van alles met dit programma kunt doen. Van foto’s bewerken tot infographics creëren en van gifjes maken tot presentaties geven. Gebruik je de gratis versie? Dan biedt het programma minder mogelijkheden. Je krijgt dan wel beschikking tot een deel van de templates, icoontjes en foto’s. Daarnaast is het mogelijk om je eigen icoontjes en foto’s te uploaden. Je kunt Canva gebruiken op de laptop of de app installeren op je mobiel.

Vimeo

Heeft jouw bedrijf onlangs een bedrijfsvideo laten maken? Publiceer deze dan op je website met behulp van de tool Vimeo. Dit is net als YouTube een videoplatform waar je gratis video’s kunt uploaden en delen, maar een groot voordeel van Vimeo is dat websitebezoekers geen videosuggesties te zien krijgen. Daarnaast krijgen ze geen advertenties te zien. Erg gebruiksvriendelijk dus! Met het gratis abonnement kun je maximaal 25GB per jaar uploaden en de belangrijkste videostatistieken bekijken.

Giphy

GIF’s bestaan eigenlijk maar uit een paar seconden beeld zonder geluid, maar kunnen veel zeggen. Hierdoor wordt het vaak gebruikt op Social Media. Denk hierbij aan WhatsApp, Facebook en TikTok. Giphy is een zoekmachine waarmee je geanimeerde GIF’s en GIPHY stickers kunt vinden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om je eigen gifjes te maken. Zo zorg je voor meer bereik en betrokkenheid op je socials.

Adobe Creative Cloud

Creative Cloud van Adobe omvat de belangrijkste apps van Adobe. Het is best prijzig, maar eigenlijk onmisbaar voor marketeers. Zo kun je Photoshop en Lightroom gebruiken voor het (na)bewerken van foto’s en beelden naar jouw wens. Illustrator en InDesign richten zich daarentegen vooral op het ontwerpen van publicaties. Denk hierbij aan webpagina’s, logo’s en infographics. Daarnaast kun je met behulp van Premiere Pro gemakkelijk video’s editen. In totaal bestaat het pakket uit meer dan 20 creatieve programma’s.

Stockafbeeldingen

Soms is het nodig om voor een blog of Social Media post een gratis of betaalde stockafbeelding te gebruiken, bijvoorbeeld omdat je geen eigen beeldmateriaal hebt. Er zijn veel websites die dit soort (gratis) beelden aanbieden. Voorbeelden hiervan zijn Pexels, Shutterstock, Freepik, Unsplash, Pixabay, Adobe Stock en PikWizard. Het nadeel van dit soort afbeeldingen is dat het niet onderscheidend en persoonlijk is.

Visuele content uitbesteden?

Heb je hulp nodig met het creëren van waardevolle (visuele) content? We gaan graag voor je aan de slag, van strategie tot uitvoering. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Lotte van Drunen is Content Marketeer bij Cycling Connection. Met haar ervaring brengen we jouw content op het bovenste treetje van het podium. Als ze niet bezig is met toffe blogs zoals deze, dan kun je haar buiten vinden. Op de fiets of aan het wandelen.