Deze week opent Eurobike in Friedrichshafen haar deuren. Traditioneel is dit de start van het najaar in de fietsindustrie. Door de industrie werd vaak geklaagd over de (on)bereikbaarheid van de locatie. Ook het tijdstip was onderwerp van discussie net als de invulling. Onder het mom van de corona epidemie, de schaarste in de markt en wellicht andere factoren is de beurs fors uitgekleed. Niet vreemd dat de beursorganisatie veranderingen doorvoert. 2022 wordt alles anders: Locatie is dan Frankfurt, tijdstip is in juli en waarschijnlijk zal het concept ook wel een make-over ondergaan.
Concurrentie in eigen land
Daarnaast is er volgende week de IAA Mobility in München. Deze van oudsher auto georienteerde beurs heeft dit jaar de insteek verbreed. Er is een heuse hal (of zelfs 1,5) ingeruimd voor de fiets. Niet vreemd gezien het feit dat de auto als vervoermiddel een beetje onder druk staat. Het is een vervuilend vehikel, in coronatijd wil(de) iedereen meer bewegen en zijn steden als Milaan, Berlijn, London en zelfs Mexico city meer in gaan zetten op de fiets infrastructuur. Een uitgelezen kans dus. Ook zie je dat autobedrijven steeds meer op de bredere mobiliteit inzetten. In Nederland is PON uit Leusden het meest in het oog springende voorbeeld.
ADFC mengt zich
Toch is er een soort van relletje aan het ontstaan. Eurobike voelt de hete adem van IAA. Niet voor niets kiest de beurs in haar reclame uiting voor de slogan: Only Bikes. No Cars. Opvallend voor een beurs die een geheel eigen identiteit en plek heeft. Eurobike kenmerkte zich altijd door een aanmeldprocedure waarbij je het gevoel kreeg dat je blij mocht zijn dat je mee mocht doen. Nu is er concurrentie. IAA positioneert zich ook nadrukkelijk op ‘alle wielen’. Kleine steekjes onder water zullen we maar zeggen. Net als de positionering, net na elkaar. Het dwingt veel bedrijven tot het maken van keuzes. Met de hausse van de e-bike is een keus voor IAA mobility gerechtvaardigd. Pijnlijk voor Eurobike.
Of het geïnitieerd is door de beurs zelf, dat weten we niet, maar dat de ADFC (de Duitse ANWB) zich in deze tweestrijd mengt is opvallend. In een communiqué zijn ze vrij duidelijk: er is maar één wereldfietsbeurs, die is in Friedrichshafen. Aangezien Friedrichshafen in een eerder stadium al een beurs (ISPO) aan München verloor en nu ook op fietsgebied de hete adem van het geografisch interessantere München voelt, snap ik dat niets wordt gespaard om de huidige positie vast te houden. De Messe Friedrichshafen draait al enige jaren dik in het rood.
Samen sterker
Zonder enige kennis van de politieke verhoudingen tussen de verschillende belangenverenigingen en beurzen, lijkt het erop dat een gezamenlijk front vormen beter is, dan het tegen elkaar uitvechten. Het kan juist zo zijn dat het event Eurobike zijn langste tijd heeft gehad. Dat is vervelend om te concluderen, maar misschien niet onlogisch. Het concept is vele jaren terug ontstaan en heeft in de tijd wel verandering doorgemaakt maar de basis is nog steeds: grote stands waar spullen staan en mensen elkaar ontmoeten. Het omlijstende programma is vooral het omlijstende programma.
Ook bij IAA zal de basis zo zijn, maar met het verbreden van de horizon is er ook ruimte voor een meer congres achtige sfeer, waarbij de toekomst van mobiliteit veel meer naar de voorgrond gaat. Het geeft ook ruimte voor een merk als Canyon om een nieuw model te introduceren. En het is geen fiets.
Ik blijf het zelf opvallend vinden dat een belangenbehartiger als de ADFC zich zo specifiek uitspreekt voor een bepaald concept. Zij zou gebaat moeten zijn bij innovatie, tenminste dat zou je zeggen. Of spelen er andere politieke belangen?
Voorbode voor Benelux?
Ook in de Benelux is er een strijd tussen verschillende fietsbeurzen. Velofollies in België heeft zich de laatste jaren op het hoogste podium geheven, maar kan eigenlijk niet meer verder groeien op de locatie. Daarnaast zag je ook daar dat merken soms wel en soms niet aanwezig waren. Ook het verschil tussen de Nederlandse en Belgische markt is daar nog debet aan.
Bij BikeMotion voelt men de druk voor een goed event steeds meer. Na de mislukte switch naar het voorjaar heeft de beurs het lastig. Er is op B2B vlak duidelijk concurrentie van Velovak en voor de B2C is het nu ook lastig om een nieuw concept van de grond te krijgen. Ook hier speelt de schaarste in de markt een rol.
De AutoRai is al enige tijd opgedoekt, maar wellicht is een event enkel voor mobiliteit een mooie optie. Het eerder genoemde PON laat al zien dat met RIDE OUT in Amsterdam de focus op alle facetten van mobiliteit kan liggen, onder één dak.
Sander Kolsloot is eigenaar van Cycling Connection en gek van fietsen. Schrijft over marketing ontwikkelingen en meer op dit blog