Het inzetten van een evenement biedt vele voordelen voor de promotie van jouw merk of regio. Waarom? Je laat een positieve indruk achter bij jouw doelgroep, het zorgt voor loyale klanten en leidt tot meer directe leads. In de wielersport komen events veelvoudig terug als marketingmiddel. Ken jij de kracht van dit soort evenementen al? Lees snel verder om te kijken hoe je dit kan toepassen voor jouw merk of regio.
Door: Lotte Seppenwoolde
Het opzetten van een evenement
Denk allereerst aan het bepalen van een strategie en bijbehorende doelstellingen, zoals de relatiemarketingstrategie of citymarketingstrategie. Vervolgens kies je een evenement wat het beste bij deze strategie en de behoefte van jouw doelgroep aansluit. Ook kies je een geschikte locatie waar jouw event goed tot zijn recht komt. Ben je van plan om een website en/of Social Media kanalen op te zetten? Denk dan aan een overkoepelende huisstijl.Een goede voorbereiding is het halve werk. Door het maken van een draaiboek weten alle betrokkenen wat er op welk moment gebeurt en wie daar verantwoordelijk voor zijn. Achteraf kun je het evenement samen evalueren, zodat je kunt bepalen in hoeverre alle doelstellingen behaald zijn.
Organiseren van een wielerwedstrijd
Er komt veel kijken bij het organiseren van een wielerwedstrijd, maar het is een van de beste manieren om jouw merk of regio goed op de kaart te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Tour de France die in 2015 van start ging in de stad Utrecht. De stad en de regio stelden hierbij bepaalde doelstellingen op. Het evenement moest perfect georganiseerd en veilig zijn. Daarnaast wilde Utrecht zich positioneren als een sportieve, gezonde en culturele stad en als centrum van de economische sterke regio. En niet te vergeten: de promotie van Utrecht als Fietsstad. Uit de resultaten blijkt dat het organiseren van deze start van de Tour de France in Utrecht erg succesvol is geweest.
Workshop aanbieden
Heb je al eens gedacht aan het aanbieden van een workshop? Dit is een laagdrempelige manier om in contact te komen met jouw doelgroep en hen tegelijkertijd te helpen in hun behoeftes. Je kunt hierbij een bepaalde vaardigheid aanleren, zoals navigeren, het onderhouden van fietsen of het plannen van een fietsvakantie. Zo biedt Kildale Bikes twee workshops aan voor het onderhoud van je racefiets: een basisworkshop en een workshop voor gevorderden.Fietstocht op touw zetten
Het is een mooie uitdaging om een fietstocht te organiseren voor jouw doelgroep, op de racefiets of gravelbike. Alles moet hierbij tot in de puntjes geregeld zijn. Denk hierbij aan de accommodaties, eten en drinken, sanitaire voorzieningen en een plek voor het afspuiten van de fiets. Kies bijvoorbeeld voor een meerdaagse (bikepacking) tocht van A naar B of een mooie lus vanuit een geschikte uitvalsbasis. Begin op tijd met het aanvragen van de benodigde vergunningen en het promoten van je event op Social Media.
Nog een aantal ideeën
Daarnaast zou je kunnen denken aan een:- Privé-evenement voor exclusief publiek
- Seminar met inspirerende gastsprekers
- Productlancering
- Webinar via Zoom of Teams
Meer weten?
Wil jij weten wat Cycling Connection voor jouw evenement kan betekenen? We helpen je graag met het opzetten en/of de uitvoering ervan. Bekijk hier een aantal voorbeelden van onze cases of neem contact met ons op. We gaan graag voor je aan de slag.Lotte Seppenwoolde is Content Marketeer bij Cycling Connection. Met haar ervaring brengen we jouw content op het bovenste treetje van het podium. Als ze niet bezig is met toffe blogs zoals deze, dan kun je haar buiten vinden. Op de fiets of aan het wandelen.